Håller du och ditt band på att repa dag ut och dag in utan att direkt komma någon vart? Det här är verkligheten för många musiker idag. Här gäller det dock att tänka lite “business”; det är inte helt olikt ett företag som behöver nå ut med sitt budskap – och ni ska ju nå ut med er musik, eller hur? Tänk därför marknadsföring, att synas för att finnas (samt höras, i ert fall) och allt det där. Det gäller att ha lite skinn på näsan och inte vara rädd för att sprida ordet, så att säga. Förr kanske det räckte med att synas på den lokala rockbaren eller klubben för att bandet skulle få någon form av fortsatt engagemang, samt möjligheten att upptäckas av någon skivbolagssnubbe, men tiderna förändras. Nya tider kräver nya metoder och här är det viktigt att anpassa sig till det nya sättet att marknadsföra ert band och er musik.
Hur ska då detta gå till?
Ja, hur ska egentligen ett rockband marknadsföra sig? Det finns fler sätt än vad du kanske först tänker på. En gammal klassiker är förstås att skriva ut informationsblad och dela ut dessa på diverse olika platser, samt klistra upp dem på anslagstavlor och stolpar. Den här metoden har inte gått helt ur tiden, men utveckla gärna idén genom att tänka digitalt. Vilka “anslagstavlor” kan du hitta på internet som det kan vara värt att synas på? Prova olika musikerforum, Facebook-sidor och liknande som har många följare. Skapa dessutom en Facebook- och/eller Instagram-sida för bandet och marknadsför er den vägen. Det viktiga är att finnas där er tilltänkta publik finns. Något som också kan vara mycket effektivt är att ladda upp en demo på YouTube där ni både syns och hörs. Varför inte ladda upp videon på YouTube och sedan marknadsföra den på Facebook och Instagram samt andra platser på internet?
Alla gillar att få saker gratis
Stick dessutom gärna ut hakan genom att låta trycka upp påsar med tryck och dela ut på era spelningar – det här är en produkt som verkligen ligger i tiden. Alla uppskattar att få en återanvändbar tygpåse, samtidigt som ni ses som miljövänliga eftersom ni ger bort en riktig hållbarhetsprodukt. Varje gång någon använder sin påse i en offentlig miljö så kommer ert budskap fram – bra va? Fundera dessutom på att låta trycka upp andra reklamprodukter, såsom pennor, muggar och liknande.
Ha gärna en strategi för hur ni ska nå ut med er musik och ge er inte – marknadsföring kan ta lite tid innan det ger resultat och det gäller att hålla sig synlig på flera sätt. Ibland måste man som musiker “tjata” sig in i folks medvetande, men den tid du lägger på att synliggöra ditt band är väl investerad.